Begreber +
-
Den hvide kube
Den hvide kube er en metafor for det modernistiske udstillingsrum med hvide vægge, som man kender fra langt de fleste kunstmuseer, gallerier og kunsthaller i dag. Begrebet er introduceret i 1970’erne af den irskfødte kunstner og kunstkritiker Brian O’Doherty, der i en række essays har formuleret en kritik af den hvide kube. Han er ikke alene om denne kritik, der har været fremherskende fra flere sider siden 1960’erne. Den hvide kube kritiseres for at foregive at være en ’neutral’ ramme om autonome kunstværker, og på den måde lægge op til, at det er muligt at opleve kunst uden for tid og sted.
Læs mere under temaet Museet som sted og begreberne Museologi og Institutionskritik
-
Ikke-steder
Ikke-steder er et begreb, som den franske antropolog Marc Augé anvender til at beskrive steder som lufthavne, stationer, hotelkæder, motorveje og storcentre i den supermoderne verden. Ikke-stederne er ofte en slags transitsteder, der bruges som en måde at komme fra et sted til et andet. Disse steder er anonyme og eksisterer ifølge Augé uden historie, identitet og stedslig forankring. Det er steder, som derimod giver en fornemmelse af at være en del af en globaliseret verden. Det er steder, som vi færdes i både ofte og hjemmevant, uden at vi dog nogensinde føler os rigtig hjemme.
Læs mere under temaet Stedets betydning
-
In situ
In situ er latin og betyder ’på stedet’. I kunsthistorisk terminologi refererer begrebet til kunst, der er skabt til et særligt sted og stadig befinder sig dér. Det kan være skulpturer til en bygningsfacade eller udsmykning af en kirke. En stor del af den ældre kunst på museerne rundt om i verden er oprindelig skabt som en del af et sted, men er siden blevet løsrevet fra dette og indsamlet af museerne. I historisk perspektiv er den meste kunst skabt in situ.
Andre eksempler:- - Chartres katedralen i Frankrig, en gotisk kirke fra mellem 1193 og 1250 med bl.a. glasmosaikker og skulpturer indbygget i konstruktionen.
- - Det store Pergamon alter, som oprindeligt opførtes i det nuværende Tyrkiet i 2. årh. fvt., men i dag kan ses på Pergamonmuseet i Berlin.
-
Installationskunst
Installationskunsten er kendetegnet ved at indtage det rum, den befinder sig i. Dette betyder også, at man som beskuer ofte træder ind i en installation og dermed bliver en del af værket frem for at betragte det udefra. Denne type kunst er for alvor vokset frem siden 1960’erne, selv om der også er eksempler i den tidlige avantgarde fra starten af 1900-tallet. Installationskunst kan bestå af mange forskellige medier, herunder fotos, hverdagsgenstande, tekst m.m.
Andre eksempler:- - Yayoi Kusama, Gleaming Lights of the Souls, 2008. Louisiana
- - Pipilotti Rist, Daggrys-timer i naboens hus, 2005. ARoS
-
Institutionskritik
Siden starten af det 20. århundrede har kunstnere rettet kritiske skyts mod museer og kunstinstitutioner (fx dadaister og futurister i starten af århundredet, men også mange kunstnere fra 1960'erne og frem). Museerne er blevet set som udtryk for en borgerlig kultur og magtposition. Institutionskritikken finder også vej ind i samtidskunsten, som ofte forholder sig direkte til de institutioner, de eksisterer i.
Læs mere under temaet Museet som sted og Stedsspecifik kunst - en introduktion
Andre eksempler:- - Robert Barry afholdt i 1969 på tre forskellige gallerier i Los Angeles, Amsterdam og Torino en udstilling, der bestod af en seddel på døren med information om at galleriet ville være lukket i løbet af udstillingsperioden.
-
Interventionskunst
I 1990’erne bevæger kunsten sig fra at være mediespecifik til at være debatspecifik. Dermed forholder kunsten sig til aktuelle problematikker på måder, der kan være meget langt fra maleri og skulptur. Som navnet antyder, intervenerer interventionskunsten med samfundets strukturer. Det kan være gennem politisk prægede aktioner eller gennem kunstprojekter, som udmønter sig i socialt arbejde. Intervenerende kunst forholder sig ofte direkte til andre mennesker, som velvidende eller ej bliver en del af kunstværket, fx når de køber genbrugstøj hos Christine Hill eller bestiller en Guaraná Power sodavand på en café.
Andre eksempler:- - Christine Hill, Volksboutique, 1996-97 (opført flere gange siden)
- - Superflex, Guaraná Power, 2003
-
Konceptkunst
Begrebet konceptkunst dækker over idébaseret kunst. Det vil i praksis sige at ideen bag værket sættes over håndværket. Kunstnerens rolle bliver således mere at planlægge end en fysisk bearbejdning af materialer. Begrebet kommer frem i 1960’erne og kan dække over mange typer værker. Nogle værker er installationer, andre tekstbaserede og andre igen helt immaterielle og består måske kun af handlinger.
Cases:Andre eksempler:- - Værker af Joseph Kosuth.
- - Værker af Yoko Ono.